уторак, 17. мај 2016.

Društvene mreže u obrazovanju

Društvene mreže u obrazovanju

Jedan od najrasprostranjenijih i najinteresantnijih fenomena današnjice su
društvene mreže na internetu. Rec je o besplatnim online servisima koji korisnicima
omogucavaju raznovrsne vidove komunikacije sa svetom i mogucnost vlastite
prezentacije, besplatno postavljanje video klipova, fotografija, pisanje blogova, igranje raznih igara i druge korisne i manje korisne aktivnosti putem ovih mreža. Društvena mreža je vrsta internetskog servisa, koji se najcešce javlja u obliku platforme, prozora ili web stranice. Najpoznatije svetske Internet mreže su svakako Facebook, Twitter i LinkedIn , Google+  pri cemu je u javnosti najpoznatiji Facebook sa najvecim brojem korisnika, ali LinkedIn se u poslednje vreme probija i postaje sve popularniji.




Slika 1.  Facebook




Slika 2. Twitter


Slika 3. Linkedin


 Slika 4. Google+
Svedoci smo sve masovnije upotrebe društvenih mreža, koje postepeno zauzimaju centralno mesto u modernoj elektronskoj komunikaciji zamenjujući forume, elektronsku poštu i sms. Korišćenje društvenih mreža u slobodnom vremenu je već opšte prihvaćeno, ali ono postaje obavezno i u poslovanju, kao i stalan izvor informisanja. Podaci koje je objavio Global Web Index pokazuju da Facebook ima 693 miliona aktivnih korisnika, dok se na drugom mestu nalazi Google+ koji broji 343 miliona korisnika. Objavljen je i podatak da sve vodeće društvene mreže beleže porast korisnika, Facebook za 33%, Google+ za 27% i Twitter za 40%. Ovo jasno ukazuje na činjenicu zašto svaka uspešnija kompanija koristi društvene mreže kao promotivne i marketinške alate. Korišćenje Web sajtova nije više dovoljno, već se javlja i potreba za interaktivnijim sadržajem. Međutim, ono na šta je posebno potrebno skrenuti pažnju jeste da je upotreba društvenih mreža promenila ne samo način provođenja slobodnog vremena, komunikacije i poslovanja, već i načine učenja i organizovanja nastavnog procesa. Sklonost ljudi da koriste mogućnosti koje pružaju društvene mreže sve više se koristi i u obrazovanju, kako bi se proces učenja prilagodio potrebama učenika i učinio se što interesantnijim i privlačnijim za njih. Primećeno je da su i sami učenici počeli sa osnivanjem grupa na društvenim mrežama, kako bi se povezali i razmenili informacije o sadržajima i obavezama. Ovo je navelo i nastavnike da počnu sa sve većom upotrebom društvenih mreža kako bi učenicima učinili dostupnijim sadržaje za učenje, podstakli diskusije među učenicima i učinili im dostupnim različite korisne primere i video materijale koji im pomažu da gradivo sagledaju na nov način.
Malo ko je danas imun na društvene medije i ne koristi ih. Pa cak i osobe koje ih nekoriste i izbegavaju ih, su cesto nesvesno pod njihovim uticajem. Ne smemo zaboraviti da na našem podrucju Internet prikljucak poseduje svega 55,8% domacinstava - po podacima sa sajta Republickog zavoda za statistiku3. Ovaj broj naravno svakodnevno raste i uvecava se velikom brzinom. Internet je regionalno vrlo razlicito zastupljen. Zastupljenost Internet prikljucka u domacinstvima najveca je u Beogradu - 48,6 odsto, u Vojvodini 37,9 odsto,dok u centralnoj Srbiji 30,5 procenata domacinstava ima Internet.
Osnovu društvenih medija predstavljaju društveni mediji koji ukljucuju Web
temeljene i mobilne tehnologije koje se koriste kako bi se komunikacija preokrenula u
interaktivni dijalog.
Web 2.0, fraza koja je 2004. godine
skovana u O'Reilly Media, odnosi se na ono
što se smatra drugom generacijom web                                               zajednica i usluga hostovanja koje                                                    
omogucavaju saradnju i razmenu sadržaja
medu korisnicima web usluga. Termin je od
tada prešao u široku upotrebu. Iako naziv
Web 2.0 sugeriše da se radi o novoj verziji
weba, on se ne odnosi na unapredenje
tehnickih specifikacija World Wide Weba, vec na promene u nacinu 0na koji razvojni
inženjeri koriste web platformu. Neki strucnjaci na podrucju tehnologije, narocito Tim
Berners-Lee, dovode u pitanje stvarno znacenje tog termina, jer su mnoge tehnološke
komponente Web-a 2.0 postojale i pre pocetaka World Wide Web-a.
Dok razne strane i dalje debatuju oko definicije Web 2.0 aplikacija, ono što bez sumnje karakeriše Web 2.0 stranice je sledece:
¨ Web kao platforma - korisnici aplikacije mogu koristiti u potpunosti kroz web
browser (pretraživac),
¨ korisnici su ti kojima podaci na nekoj stranici pripadaju i koji nad njima imaju
kontrolu,
¨ arhitektura weba podstice korisnike da i oni, tokom korišcenja, doprinesu nekom
web sadržaju ili aplikaciji, za razliku od jake hijerarhije i kontrole pristupa tipicne
za aplikacije u kojima sistemi kategorišu korisnike na razlicite nivoe pristupa i
funkcionalnosti,
¨ neki aspekti društvenog umrežavanja,
¨ unapredeni graficki interfejsi u odnosu na tzv. Web 1.0.

Virtuelna ili online zajednica je grupa ljudi cija se komunikacija prvenstveno ili
inicijalno odvija putem Interneta. Osim online komunikacije, online zajednice su postale i
dodatni nacin komunikacije ljudi koji se poznaju u stvarnom životu. Takve zajednice za
regulaciju aktivnosti svojih clanova i korisnika koriste društveni softver. A znatne su i
socio-tehnološke promene kao rezultati društvenog umrežavanja (eng. social networking)
na Internetu4.

Literatura:

1 Izvor: http://www.gfk.ba/public_relations/press/press/004400/index.ba.html
2 Izvor: Forget Facebook and Twitter, LinkedIn is Becoming the Most Powerful Social Network,
3 Izvor: http://webrzs.stat.gov.rs/WebSite/Public/PageView.aspx?pKey=2
6 Izvor: http://arijanb.pgsri.hr/web/stranica/podjela.html
7 Izvor: http://metro-portal.hr/najpopularnije-drustvene-mreze/80986

5 коментара:

  1. Google+ je odlicna drustvena mreza, koja se nazalost malo koristi u Srbiji, a ima veliki potencijal, pre svega jer poseduje integraciju sa servisima poput YouTube, Gmail, i slicno. Takodje moze se naci veliki broj grupa, tj. community-ija na G+, koji sadrze veliki broj informacija u vezi odredjenih tema, i mnostvo ljudi koji uvek zele da pomognu u edukaciji.

    ОдговориИзбриши
  2. Mislim da je ljudima teško da promene određene navike, pa da pređu na Google+ ili neku drugu mrežu. S druge strane, to bi značilo da svi njihovi prijatelji u istom trenutku moraju da pređu, da bi stalno bili u kontaktu.
    Zato se ljudi, pogotovo u Srbiji, drže klasičnog Fejsbuka.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Slazem se sa ovim. Naravno, svaka promena je teska, manje vise u vezi svega.

      Избриши
  3. Slazem se u potpunosti sa vama. Jako je tesko menjati navike,znate i po vama.Tako da Facebook ce i dalje ostati vodeci.

    ОдговориИзбриши
  4. Drage koleginice, odlična tema za današnje uslove. Jednostavno, priznali ili ne, svi smo zavisnici društvenih mreža. Pa zašto ne bi pored utrošenog vremena na tvitove, šerovanja, lajkovanja i bockanja, utrošili malo i na usavršavanje svog znanja. Samo nastavite sa radom i opisima, veliki plus od mene.

    ОдговориИзбриши