Društvene mreže u obrazovanju
Jedan od najrasprostranjenijih i najinteresantnijih fenomena današnjice
su
društvene mreže na internetu. Rec je o besplatnim online servisima koji
korisnicima
omogucavaju raznovrsne vidove komunikacije sa svetom i mogucnost vlastite
prezentacije, besplatno postavljanje video klipova, fotografija, pisanje
blogova, igranje raznih igara i druge korisne i manje korisne aktivnosti putem
ovih mreža. Društvena mreža je vrsta internetskog servisa, koji se najcešce
javlja u obliku platforme, prozora ili web stranice. Najpoznatije svetske
Internet mreže su svakako Facebook, Twitter i
LinkedIn , Google+ pri cemu je u javnosti najpoznatiji
Facebook sa najvecim brojem korisnika, ali LinkedIn se u poslednje vreme
probija i postaje sve popularniji.
Slika 1. Facebook
Slika 2. Twitter
Slika 3. Linkedin
Slika 4. Google+
Svedoci smo sve
masovnije upotrebe društvenih mreža, koje postepeno zauzimaju centralno mesto u
modernoj elektronskoj komunikaciji zamenjujući forume, elektronsku poštu i sms.
Korišćenje društvenih mreža u slobodnom vremenu je već opšte prihvaćeno, ali
ono postaje obavezno i u poslovanju, kao i stalan izvor informisanja. Podaci
koje je objavio Global Web Index pokazuju da Facebook ima 693 miliona aktivnih
korisnika, dok se na drugom mestu nalazi Google+ koji broji 343 miliona
korisnika. Objavljen je i podatak da sve vodeće društvene mreže beleže porast
korisnika, Facebook za 33%, Google+ za 27% i Twitter za 40%. Ovo jasno ukazuje
na činjenicu zašto svaka uspešnija kompanija koristi društvene mreže kao
promotivne i marketinške alate. Korišćenje Web sajtova nije više dovoljno, već
se javlja i potreba za interaktivnijim sadržajem. Međutim, ono na šta je
posebno potrebno skrenuti pažnju jeste da je upotreba društvenih mreža
promenila ne samo način provođenja slobodnog vremena, komunikacije i
poslovanja, već i načine učenja i organizovanja nastavnog procesa. Sklonost
ljudi da koriste mogućnosti koje pružaju društvene mreže sve više se koristi i
u obrazovanju, kako bi se proces učenja prilagodio potrebama učenika i učinio
se što interesantnijim i privlačnijim za njih. Primećeno je da su i sami
učenici počeli sa osnivanjem grupa na društvenim mrežama, kako bi se povezali i
razmenili informacije o sadržajima i obavezama. Ovo je navelo i nastavnike da
počnu sa sve većom upotrebom društvenih mreža kako bi učenicima učinili
dostupnijim sadržaje za učenje, podstakli diskusije među učenicima i učinili im
dostupnim različite korisne primere i video materijale koji im pomažu da
gradivo sagledaju na nov način.
Malo ko je danas imun na društvene medije i ne koristi ih. Pa cak i
osobe koje ih nekoriste i izbegavaju ih, su cesto nesvesno pod njihovim
uticajem. Ne smemo zaboraviti da na našem podrucju Internet prikljucak poseduje
svega 55,8% domacinstava - po podacima sa sajta Republickog zavoda za
statistiku3. Ovaj broj naravno svakodnevno raste i uvecava se velikom brzinom.
Internet je regionalno vrlo razlicito zastupljen. Zastupljenost Internet
prikljucka u domacinstvima najveca je u Beogradu - 48,6 odsto, u Vojvodini 37,9
odsto,dok u centralnoj Srbiji 30,5 procenata domacinstava ima Internet.
Osnovu društvenih medija predstavljaju društveni mediji koji ukljucuju
Web
temeljene i mobilne tehnologije koje se koriste kako bi se komunikacija
preokrenula u
interaktivni dijalog.
Web 2.0, fraza koja je 2004.
godine
skovana u O'Reilly Media, odnosi
se na ono
što se smatra drugom generacijom web zajednica i usluga hostovanja koje
omogucavaju saradnju i razmenu sadržaja
medu korisnicima web usluga. Termin je od
tada prešao u široku upotrebu. Iako naziv
Web 2.0 sugeriše da se radi o novoj verziji
weba, on se ne odnosi na unapredenje
tehnickih specifikacija World
Wide Weba, vec na promene u nacinu 0na koji razvojni
inženjeri koriste web platformu. Neki strucnjaci na
podrucju tehnologije, narocito Tim
Berners-Lee, dovode u pitanje stvarno
znacenje tog termina, jer su mnoge tehnološke
komponente Web-a 2.0 postojale i pre pocetaka World
Wide Web-a.
Dok razne strane i dalje debatuju oko definicije Web 2.0 aplikacija, ono
što bez sumnje karakeriše Web 2.0 stranice je sledece:
¨ Web kao platforma
- korisnici aplikacije mogu koristiti u potpunosti kroz web
browser
(pretraživac),
¨ korisnici su ti
kojima podaci na nekoj stranici pripadaju i koji nad njima imaju
kontrolu,
¨ arhitektura weba
podstice korisnike da i oni, tokom korišcenja, doprinesu nekom
web sadržaju ili
aplikaciji, za razliku od jake hijerarhije i kontrole pristupa tipicne
za aplikacije u
kojima sistemi kategorišu korisnike na razlicite nivoe pristupa i
funkcionalnosti,
¨ neki aspekti društvenog umrežavanja,
¨ unapredeni graficki interfejsi u odnosu na tzv. Web 1.0.
Virtuelna ili online
zajednica je grupa ljudi cija se komunikacija prvenstveno ili
inicijalno odvija
putem Interneta. Osim online komunikacije, online zajednice su postale i
dodatni nacin
komunikacije ljudi koji se poznaju u stvarnom životu. Takve zajednice za
regulaciju
aktivnosti svojih clanova i korisnika koriste društveni softver. A znatne su i
socio-tehnološke
promene kao rezultati društvenog umrežavanja (eng. social networking)
na Internetu4.
Literatura:
1 Izvor: http://www.gfk.ba/public_relations/press/press/004400/index.ba.html
2 Izvor: Forget Facebook and Twitter, LinkedIn is Becoming the Most
Powerful Social Network,
3 Izvor: http://webrzs.stat.gov.rs/WebSite/Public/PageView.aspx?pKey=2
6 Izvor: http://arijanb.pgsri.hr/web/stranica/podjela.html
7
Izvor: http://metro-portal.hr/najpopularnije-drustvene-mreze/80986
Google+ je odlicna drustvena mreza, koja se nazalost malo koristi u Srbiji, a ima veliki potencijal, pre svega jer poseduje integraciju sa servisima poput YouTube, Gmail, i slicno. Takodje moze se naci veliki broj grupa, tj. community-ija na G+, koji sadrze veliki broj informacija u vezi odredjenih tema, i mnostvo ljudi koji uvek zele da pomognu u edukaciji.
ОдговориИзбришиMislim da je ljudima teško da promene određene navike, pa da pređu na Google+ ili neku drugu mrežu. S druge strane, to bi značilo da svi njihovi prijatelji u istom trenutku moraju da pređu, da bi stalno bili u kontaktu.
ОдговориИзбришиZato se ljudi, pogotovo u Srbiji, drže klasičnog Fejsbuka.
Slazem se sa ovim. Naravno, svaka promena je teska, manje vise u vezi svega.
ИзбришиSlazem se u potpunosti sa vama. Jako je tesko menjati navike,znate i po vama.Tako da Facebook ce i dalje ostati vodeci.
ОдговориИзбришиDrage koleginice, odlična tema za današnje uslove. Jednostavno, priznali ili ne, svi smo zavisnici društvenih mreža. Pa zašto ne bi pored utrošenog vremena na tvitove, šerovanja, lajkovanja i bockanja, utrošili malo i na usavršavanje svog znanja. Samo nastavite sa radom i opisima, veliki plus od mene.
ОдговориИзбриши