уторак, 17. мај 2016.

Blogovi

3.4.1. Istorijat bloga u Srbiji

Prvi blogovi u Srbiji nastali su tokom 2003. godine. U tom periodu, određeni broj entuzijasta krenuo je sa kreiranjem blogova na sopstvenoj web adresi, a krenulo se i sa otvaranjem blogova na besplatnim blog servisima u Hrvatskoj. Prema istraživanju kompanije Fokus iz novembra 2007. godine, preko 8 odsto stanovništva u Srbiji prati blogove. Procenjuje se da je u Srbiji do kraja 2007. godine bilo preko 10.000 blogova, a do kraja 2008. godine preko 20.000 blogova. Krajem 2009. godine u Srbiji je bilo preko 50.000 blogova. Srbija je država koja u regionu ima najviše blogova na samostalnim web adresama. Neki od najuticajnijih blogera, prema internacionalno zasnovanim rejting sistemima, su: Vladimir Stanković (www.dedabor.com), Dragan Varagić (www.draganvaragic.com), Dragan Dinić (www.dinke.net), Nebojša Radović (www.eniax.net) i mnogi drugi.

 3.4.2. Tipologija blogova

 Tipologija blogova je disciplina koja pokušava da katalogizuje blogove prema specifičnosti teme koju pokriva. Pojedini blog alati omogućavaju kategorizaciju tekstova, dok su drugi pisani sa određenom svrhom. Najčešća pojava su neodređeni blogovi koji zalaze u razne teme. Kada su mediji i uređaji u pitanju, postoje fotoblogovi, moblogovi (blogovi pisani sa mobilnih telefona, ličnih digitalnih asistenata - PDA). Pored ličnih postoje i koporativni blogovi, blogovi velikih organizacija, institucija, fakulteta. Poznate blogove ovog tipa imaju korporacije Google, Nokia, Microsoft i Dell.

3.4.3. Blogerska etika

Blogeri vrlo često nastupaju kao interesna grupa. Čest je običaj ostavljanja komentara, najčešće međusobne pohvale istomišljenika. Ali postoje, kao i kod elektronske pošte, blogerski spamovi, nepoželjan sadržaj koji nije u skladu sa temom bloga. Napredni servisi na webu, imaju spam filtere koji sprečavaju komercijalne i komentare koji nisu u skladu sa temom bloga.

3.4.4. Pouzdanost blogova za svrhe učenja


 Individualni blogovi često predstavljaju trač rubrike koje prenose beznačajna događanja, glasine i lične stavove. Kako najčešće nemaju uredništvo, već se radi o laicima koji samostalno iznose teme koje su interesantne njima i uskoj grupi istomišljenika, javno mnjenje blogove često smatra neozbiljnim. Zbog rasta popularnosti blogova u poslednjih nekoliko godina, sve je veći broj stručnjaka iz različitih oblasti koji prave veoma kvalitetne blogove. Ozbiljni kolaborativni projekti često ne zaostaju za masovnim medijima u svojoj ažurnosti. U tzv. ozbiljnoj, često žutoj štampi ponekad se prenose poluinformacije iznesene na blogovima, što upućuje da ovaj informativni sastav ponekad ima znatni uticaj. Na blogu se beleže i propagandne aktivnosti, na primer političke kampanje. Sa druge 18 strane, jednostavno (i često besplatno) kreiranje bloga omogućuje lako testiranje da li određeni projekat može uspeti na webu ili ne. U poslednjih nekoliko godina pojavljuje se sve više profesionalnih blogera, odnosno osoba koji žive isključivo od pisanja bloga. Rast uticaja blogova, kao i porast broja veoma pouzdanih i uticajnih blog lokacija, može se videti i po tome što najuticajniji klasični
 mediji na internetu imaju svoje blog sekcije, koje su često i posećenije od unosa klasičnih vesti. Razlog za to je mnogo manje formalna struktura profesionalnih blogova i personalizovana komunikacija. Edublog je vrsta bloga koji je napisao neko ko ima nekakve veze sa obrazovanjem. Primeri za ovo bi mogli biti blogvi napisani za ili od strane nastavnika, blogovi napravljeni za svrhe podučavanja u okviru učionice, ili blogovi koji sadrže napise o obrazovnom sistemu. Skup ovih blogova neki nazivaju edublogosfera, u okviru neke šire blogosfere, mada ne postoji opšte prihvaćeno slaganje oko ovog naziva (ostali spojeve ili zbirke blogova i korisnika istih nazivaju edusferama). Isto tako, oni koji podučavaju putem blogova, ponekad se nazivaju edublogerima. Blogovi u obrazovanju: Upotreba blogova postala je popularna u obrazovnim institucijama, uključujući i privatne škole i fakultete. Blogovi mogu biti važno sredstvo kojim se razmenjuju korisne informacije i saveti među saradnicma, kojim se dopremaju informacije do učenika ili kojim se održava kontakt sa roditeljima (blogovi u obrazovanju). Nastavnici mogu da prave, nadziru i edituju blogove da bi bili sigurni da je sadržaj koji se postavlja na blogove prikladan i namenjen svrsi učenja. Postoji mnogo blogova na internetu namenjenih predavačima gde oni mogu da međusobno razmenjuju informacije. Pod ovim se podrazumeva neki specifičan sadržaj sa kojim rade u učionici ili primeri predavanja koje žele da podele sa drugim predavačima. Blog je oruđe kojim edukatori razmenjuju međusobno ideje o tome šta funkcioniše u radu sa učenicima, a šta ne. Nastavnici se često oslanjaju na ove izvore da bi međusobno komunicirali o pitanjima obrazovanja vezanim za tehnike i pravila organizovanja časa. Ovim putem, blog često funkcioniše kao pomoćni sistem gde nastavnici mogu da pristupe idejama, sredstvima, i da dobiju podršku i priznanje od drugih profesionalaca u njihovoj stručnoj oblasti. Neki od ovih blogova su i državno priznati kao korisno oruđe, a naročito blogovi za predavače koji neposredno doprinose obrazovnom sistemu. Na primer, blog Entonija Mulena, bavi se putovanjem jednog predavača kroz SAD koji raspravlja o stopi odustajanja od škole, i koji deli svoje iskustvo sa drugima. Predavači koriste blogove da bi komunicirali i poboljšali rad na času i rad sa učenicima. Uvođenje blogova u učionice je jednostavno i omogućuje i predavaču i učenicima da edituju i dodaju sadržaj u bilo kom trenutku. Mogućnost editovanja sadržaja koji poseduju i predavač i učenik omogućuje da se učenje odvija i van učionice. Blogovi povećavaju izloženost učenika drugim učenicima širom zemlje i sveta, čime se razvijaju veštine pisanja i komuniciranja. Predavači koriste blogove preko kojih postavljaju važne informacije, kao što su domaći zadaci, važni datumi, propuštena predavanja, projekti, teme 19 za diskusiju, i mnoge druge korisne informacije vezane za rad na času koje su dostupne svima. Studenti mogu da ovim informacija pristupe od kuće, ili sa bilo kog računara koji ima pristup internetu. Učenici mogu da koriste blogove i da bi komunicirali sa drugim učenicima u radu na grupnim projektima. Učenici mogu i da pristupe blogovima da bi postavljali jedni drugima pitanja o propuštenim zadacima ili predavanjima. Takođe, blogovi pružaju učenicima priliku da sarađuju u bavljenu poezijom, raznim pisanim zadacima ili štivom za čitanje. Učenici mogu neposredno da daju komentar na tekst, da iznesu svoja razmišljanja, osećanja, povezanosti, pitanja itd. Drugi učenici ce onda imati priliku da komentarišu te odgovore. Ovime ce dalje nastati razgovori izmedju učenika koji ce razvijati njihove veštine kritičkog i analitičkog mišljenja. Ovo takođe omogućuje učenicima koji su stidljivi i povučeni na času, da iskažu svoje mišljenje i uvide koristeći drugačiji pristup. Upotrebom blogova u nastavi, učenici uče jedni od drugih, a takođe se izražavaju i kao pojedinci. U višem obrazovanju blogovi se često koriste kao dnevnici. Ovakvi blogovi mogu biti privatni, tj. između učenika i mentora, ili mogu biti dostupni celom razredu. Primena blogova u obrazovne svrhe pruža učenicima globalnu perspektivu. Predavači iz raznih zemalja i kontinenata u stanju su da sarađuju na različitim projektima i predmetima učenja. Razred u Kini može da sarađuje sa razredom u Nemačkoj, Meksiku, Australiji itd. putem samo nekoliko klikova mišem. Učenje putem blogova omogućuje učenicima da preuzmu kontrolu nad sopstvenim procesom učenja i da ga usmere prema sopstvenim potrebama. Učenici mogu da vide da se mišljenja, pa čak i strategije učenja, razlikuju u zavisnosti od geografske pozicije i kulture. Sva deca su različita, ali ih zajedničko učenje može ujediniti. Primena blogova u nastavi opskbljuje decu tehnološkom pismenošću koja će im pomoći u kasnijem životu. Predavači i roditelji mogu takođe da koriste blogove da bi komunicirali međusobno. Na blogu se mogu postavljati informacije za roditelje o posebnim događajima vezanim za razred, kao što su ekskurzije, proslave i prezentacije. Blogovi su takođe i glavno oruđe kojim se roditelji obaveštavaju o svakodnevnim zadacima kako bi mogli da proveravaju svoju decu i očekivanja razreda. Postojanje ovakve jasne komunikacije između roditelja i učenika moze da osigura uspešnost (Institut za razvoj deteta). Savetovanje roditelja na blogu o tome šta je, u razvojnom smislu, prikladno za njihovu decu otvara prostor za komunikaciju i može pomoći usavršavanju i roditeljskih veština. Glavni zadatak jednog nastavnika je da obrazuje svoje učenike, ali obrazovanje i otvorena komunikacija sa roditeljima putem blogova je korisno sredstvo kojim se može održavati otvorenom komunikacija između predavača i porodica učenika.


3.4.5. Popularni blogovi vezani za obrazovanje

Obzirom na to koliko različitih sajtova za blogging postoji, a osim toga koliko ljudi poseduje svoj lični web sajt koji predstavlja blog, vrlo je teško izdvojiti „najpopularnije“ ili „najkorisnije“ i svaki spisak takvih sajtova koji se može pronaći na internetu predstavlja 20 vrlo relativan pojam. Od blogova koji služe za obrazovanje ovde smo izdvojili nekoliko koje smo koristili prilikom pisanja ovog rada: 1. HowStuffWorks 2. Learndash 3. Edudemic 4. Josie Ahlquist blog 5. CommonCraft 6. Mingl 7. Flipped Learning 8. The Inovative Educator 9. Edutopia 10. Mind Shift

4 коментара:

  1. Анониман18. мај 2016. 11:12

    Blogovi su odlični kada se koriste u obrazovne svrhe. Blogeri koje ste naveli su zaista kvalitetni i godinama ih pratim putem društvenih mreža. Nažalost, kada se osvrnemo na realnost, manje su popularni od modnih koji služe za (samo)promociju.

    ОдговориИзбриши
  2. Анониман18. мај 2016. 11:23

    Blogovi su odlični kada se koriste u obrazovne svrhe. Blogeri koje ste naveli su zaista kvalitetni i godinama ih pratim putem društvenih mreža. Nažalost, kada se osvrnemo na realnost, manje su popularni od modnih koji služe za (samo)promociju.

    ОдговориИзбриши
  3. Slazemo se sa vama,sve vise se blogovi koriste za promocije,a sve manje za obrazovanje,ali to je posledica danasnjeg vremena.

    ОдговориИзбриши
  4. Slazemo se sa vama,sve vise se blogovi koriste za promocije,a sve manje za obrazovanje,ali to je posledica danasnjeg vremena.

    ОдговориИзбриши