3.4.1.
Istorijat bloga u Srbiji
Prvi blogovi u Srbiji nastali su tokom
2003. godine. U tom periodu, određeni broj entuzijasta krenuo je sa kreiranjem
blogova na sopstvenoj web adresi, a krenulo se i sa otvaranjem blogova na
besplatnim blog servisima u Hrvatskoj. Prema istraživanju kompanije Fokus iz
novembra 2007. godine, preko 8 odsto stanovništva u Srbiji prati blogove.
Procenjuje se da je u Srbiji do kraja 2007. godine bilo preko 10.000 blogova, a
do kraja 2008. godine preko 20.000 blogova. Krajem 2009. godine u Srbiji je
bilo preko 50.000 blogova. Srbija je država koja u regionu ima najviše blogova
na samostalnim web adresama. Neki od najuticajnijih blogera, prema
internacionalno zasnovanim rejting sistemima, su: Vladimir Stanković
(www.dedabor.com), Dragan Varagić (www.draganvaragic.com), Dragan Dinić
(www.dinke.net), Nebojša Radović (www.eniax.net) i mnogi drugi.
3.4.2. Tipologija blogova
Tipologija blogova je disciplina koja pokušava
da katalogizuje blogove prema specifičnosti teme koju pokriva. Pojedini blog
alati omogućavaju kategorizaciju tekstova, dok su drugi pisani sa određenom
svrhom. Najčešća pojava su neodređeni blogovi koji zalaze u razne teme. Kada su
mediji i uređaji u pitanju, postoje fotoblogovi, moblogovi (blogovi pisani sa
mobilnih telefona, ličnih digitalnih asistenata - PDA). Pored ličnih postoje i
koporativni blogovi, blogovi velikih organizacija, institucija, fakulteta.
Poznate blogove ovog tipa imaju korporacije Google, Nokia, Microsoft i Dell.
3.4.3.
Blogerska etika
Blogeri vrlo često nastupaju kao
interesna grupa. Čest je običaj ostavljanja komentara, najčešće međusobne
pohvale istomišljenika. Ali postoje, kao i kod elektronske pošte, blogerski
spamovi, nepoželjan sadržaj koji nije u skladu sa temom bloga. Napredni servisi
na webu, imaju spam filtere koji sprečavaju komercijalne i komentare koji nisu
u skladu sa temom bloga.
3.4.4.
Pouzdanost blogova za svrhe učenja
Individualni blogovi često predstavljaju trač
rubrike koje prenose beznačajna događanja, glasine i lične stavove. Kako
najčešće nemaju uredništvo, već se radi o laicima koji samostalno iznose teme
koje su interesantne njima i uskoj grupi istomišljenika, javno mnjenje blogove
često smatra neozbiljnim. Zbog rasta popularnosti blogova u poslednjih nekoliko
godina, sve je veći broj stručnjaka iz različitih oblasti koji prave veoma
kvalitetne blogove. Ozbiljni kolaborativni projekti često ne zaostaju za
masovnim medijima u svojoj ažurnosti. U tzv. ozbiljnoj, često žutoj štampi
ponekad se prenose poluinformacije iznesene na blogovima, što upućuje da ovaj
informativni sastav ponekad ima znatni uticaj. Na blogu se beleže i propagandne
aktivnosti, na primer političke kampanje. Sa druge 18 strane, jednostavno (i
često besplatno) kreiranje bloga omogućuje lako testiranje da li određeni
projekat može uspeti na webu ili ne. U poslednjih nekoliko godina pojavljuje se
sve više profesionalnih blogera, odnosno osoba koji žive isključivo od pisanja
bloga. Rast uticaja blogova, kao i porast broja veoma pouzdanih i uticajnih blog
lokacija, može se videti i po tome što najuticajniji klasični
mediji na internetu imaju svoje blog
sekcije, koje su često i posećenije od unosa klasičnih vesti. Razlog za to je
mnogo manje formalna struktura profesionalnih blogova i personalizovana komunikacija.
Edublog je vrsta bloga koji je napisao neko ko ima nekakve veze sa
obrazovanjem. Primeri za ovo bi mogli biti blogvi napisani za ili od strane
nastavnika, blogovi napravljeni za svrhe podučavanja u okviru učionice, ili
blogovi koji sadrže napise o obrazovnom sistemu. Skup ovih blogova neki
nazivaju edublogosfera, u okviru neke šire blogosfere, mada ne postoji opšte
prihvaćeno slaganje oko ovog naziva (ostali spojeve ili zbirke blogova i
korisnika istih nazivaju edusferama). Isto tako, oni koji podučavaju putem
blogova, ponekad se nazivaju edublogerima. Blogovi u obrazovanju: Upotreba
blogova postala je popularna u obrazovnim institucijama, uključujući i privatne
škole i fakultete. Blogovi mogu biti važno sredstvo kojim se razmenjuju korisne
informacije i saveti među saradnicma, kojim se dopremaju informacije do učenika
ili kojim se održava kontakt sa roditeljima (blogovi u obrazovanju). Nastavnici
mogu da prave, nadziru i edituju blogove da bi bili sigurni da je sadržaj koji
se postavlja na blogove prikladan i namenjen svrsi učenja. Postoji mnogo
blogova na internetu namenjenih predavačima gde oni mogu da međusobno
razmenjuju informacije. Pod ovim se podrazumeva neki specifičan sadržaj sa
kojim rade u učionici ili primeri predavanja koje žele da podele sa drugim
predavačima. Blog je oruđe kojim edukatori razmenjuju međusobno ideje o tome
šta funkcioniše u radu sa učenicima, a šta ne. Nastavnici se često oslanjaju na
ove izvore da bi međusobno komunicirali o pitanjima obrazovanja vezanim za
tehnike i pravila organizovanja časa. Ovim putem, blog često funkcioniše kao
pomoćni sistem gde nastavnici mogu da pristupe idejama, sredstvima, i da dobiju
podršku i priznanje od drugih profesionalaca u njihovoj stručnoj oblasti. Neki
od ovih blogova su i državno priznati kao korisno oruđe, a naročito blogovi za
predavače koji neposredno doprinose obrazovnom sistemu. Na primer, blog
Entonija Mulena, bavi se putovanjem jednog predavača kroz SAD koji raspravlja o
stopi odustajanja od škole, i koji deli svoje iskustvo sa drugima. Predavači
koriste blogove da bi komunicirali i poboljšali rad na času i rad sa učenicima.
Uvođenje blogova u učionice je jednostavno i omogućuje i predavaču i učenicima
da edituju i dodaju sadržaj u bilo kom trenutku. Mogućnost editovanja sadržaja
koji poseduju i predavač i učenik omogućuje da se učenje odvija i van učionice.
Blogovi povećavaju izloženost učenika drugim učenicima širom zemlje i sveta,
čime se razvijaju veštine pisanja i komuniciranja. Predavači koriste blogove
preko kojih postavljaju važne informacije, kao što su domaći zadaci, važni
datumi, propuštena predavanja, projekti, teme 19 za diskusiju, i mnoge druge
korisne informacije vezane za rad na času koje su dostupne svima. Studenti mogu
da ovim informacija pristupe od kuće, ili sa bilo kog računara koji ima pristup
internetu. Učenici mogu da koriste blogove i da bi komunicirali sa drugim
učenicima u radu na grupnim projektima. Učenici mogu i da pristupe blogovima da
bi postavljali jedni drugima pitanja o propuštenim zadacima ili predavanjima.
Takođe, blogovi pružaju učenicima priliku da sarađuju u bavljenu poezijom,
raznim pisanim zadacima ili štivom za čitanje. Učenici mogu neposredno da daju
komentar na tekst, da iznesu svoja razmišljanja, osećanja, povezanosti, pitanja
itd. Drugi učenici ce onda imati priliku da komentarišu te odgovore. Ovime ce
dalje nastati razgovori izmedju učenika koji ce razvijati njihove veštine
kritičkog i analitičkog mišljenja. Ovo takođe omogućuje učenicima koji su
stidljivi i povučeni na času, da iskažu svoje mišljenje i uvide koristeći
drugačiji pristup. Upotrebom blogova u nastavi, učenici uče jedni od drugih, a
takođe se izražavaju i kao pojedinci. U višem obrazovanju blogovi se često
koriste kao dnevnici. Ovakvi blogovi mogu biti privatni, tj. između učenika i
mentora, ili mogu biti dostupni celom razredu. Primena blogova u obrazovne
svrhe pruža učenicima globalnu perspektivu. Predavači iz raznih zemalja i
kontinenata u stanju su da sarađuju na različitim projektima i predmetima
učenja. Razred u Kini može da sarađuje sa razredom u Nemačkoj, Meksiku,
Australiji itd. putem samo nekoliko klikova mišem. Učenje putem blogova
omogućuje učenicima da preuzmu kontrolu nad sopstvenim procesom učenja i da ga
usmere prema sopstvenim potrebama. Učenici mogu da vide da se mišljenja, pa čak
i strategije učenja, razlikuju u zavisnosti od geografske pozicije i kulture.
Sva deca su različita, ali ih zajedničko učenje može ujediniti. Primena blogova
u nastavi opskbljuje decu tehnološkom pismenošću koja će im pomoći u kasnijem
životu. Predavači i roditelji mogu takođe da koriste blogove da bi komunicirali
međusobno. Na blogu se mogu postavljati informacije za roditelje o posebnim
događajima vezanim za razred, kao što su ekskurzije, proslave i prezentacije.
Blogovi su takođe i glavno oruđe kojim se roditelji obaveštavaju o svakodnevnim
zadacima kako bi mogli da proveravaju svoju decu i očekivanja razreda.
Postojanje ovakve jasne komunikacije između roditelja i učenika moze da osigura
uspešnost (Institut za razvoj deteta). Savetovanje roditelja na blogu o tome
šta je, u razvojnom smislu, prikladno za njihovu decu otvara prostor za
komunikaciju i može pomoći usavršavanju i roditeljskih veština. Glavni zadatak
jednog nastavnika je da obrazuje svoje učenike, ali obrazovanje i otvorena
komunikacija sa roditeljima putem blogova je korisno sredstvo kojim se može
održavati otvorenom komunikacija između predavača i porodica učenika.
3.4.5.
Popularni blogovi vezani za obrazovanje
Obzirom na to koliko različitih
sajtova za blogging postoji, a osim toga koliko ljudi poseduje svoj lični web
sajt koji predstavlja blog, vrlo je teško izdvojiti „najpopularnije“ ili
„najkorisnije“ i svaki spisak takvih sajtova koji se može pronaći na internetu
predstavlja 20 vrlo relativan pojam. Od blogova koji služe za obrazovanje ovde
smo izdvojili nekoliko koje smo koristili prilikom pisanja ovog rada: 1.
HowStuffWorks 2. Learndash 3. Edudemic 4. Josie Ahlquist blog 5. CommonCraft 6.
Mingl 7. Flipped Learning 8. The Inovative Educator 9. Edutopia 10. Mind Shift
Blogovi su odlični kada se koriste u obrazovne svrhe. Blogeri koje ste naveli su zaista kvalitetni i godinama ih pratim putem društvenih mreža. Nažalost, kada se osvrnemo na realnost, manje su popularni od modnih koji služe za (samo)promociju.
ОдговориИзбришиBlogovi su odlični kada se koriste u obrazovne svrhe. Blogeri koje ste naveli su zaista kvalitetni i godinama ih pratim putem društvenih mreža. Nažalost, kada se osvrnemo na realnost, manje su popularni od modnih koji služe za (samo)promociju.
ОдговориИзбришиSlazemo se sa vama,sve vise se blogovi koriste za promocije,a sve manje za obrazovanje,ali to je posledica danasnjeg vremena.
ОдговориИзбришиSlazemo se sa vama,sve vise se blogovi koriste za promocije,a sve manje za obrazovanje,ali to je posledica danasnjeg vremena.
ОдговориИзбриши